Promocija STEM područja kroz radionice za djecu i učenike
Izvoditelj aktivnosti br. 3: Marino Mitrović-Matić, mag. oecol. et. prot. nat.
Program izradio: Marino Mitrović-Matić, mag. oecol. et. prot. nat.
U sklopu projekta planirana je provedba ukupno 42 edukativne radionice iz područja Biologije i ekologije mora, namijenjene učenicima sedmih i osmih razreda osnovne škole na području Šibensko-kninske županije, Splitsko-dalmatinske županije te Grada Zagreba.
Cilj radionica je popularizacija STEM područja među učenicima viših razreda osnovne škole kroz zanimljive i stručno vođene aktivnosti, s naglaskom na razumijevanje temeljnih principa morske biologije, načina funkcioniranja organskih sustava te prilagodba živih bića na morske ekosustave.
Radionice će izvoditi magistar ekologije i zaštite prirode, sa završenim usmjerenjem iz morske biologije i ekologije mora, koji posjeduje odgovarajuće pedagoško-psihološko-didaktičko-metodičko obrazovanje, kao i iskustvo u radu s djecom osnovnoškolske dobi.
Sva potrebna oprema i materijali za provedbu radionica bit će osigurani od strane Instituta Spartak.
Program radionica bit će prilagođen dobnoj skupini učenika – zasebno za sedme, i zasebno za osme razrede – uz primjenu diferenciranih metoda rada, pristupa i opsega obrazovnih sadržaja, u skladu s uzrastom i razinom predznanja sudionika. Također, Izvoditelj aktivnosti će u suradnji s predmetnim nastavnikom biologije uzeti u obzir već obrađeno gradivo, kako bi se osigurao kontinuitet i usklađenost s nastavnim planom i programom, osobito s obzirom na različite termine održavanja radionica tijekom školske godine.
Program radionica će biti podložan promjenama.
Biologija i ekologija mora – Znanstvena istraga pod morem – ispod ljuske za 7. razred
Radionica “Biologija i ekologija mora” osmišljena je kao praktična nastava kojom se učenici sedmih razreda upoznaju s osnovnim životnim funkcijama i građom morskih organizama kroz sekciju. Tijekom radionice učenici će analizirati organiziranost tijela, način prehrane, disanje, kretanje i zaštitu organizama, povezujući promatrane strukture s njihovom funkcijom i prilagodbama na život u morskom okolišu. Osim ribe, moguće je uključiti i druge organizme (npr. mekušce, rakove) kako bi se omogućila usporedba različitih skupina živog svijeta. Radionica potiče aktivno učenje i povezivanje teorijskih znanja s praktičnim iskustvom te razvija svijest o važnosti očuvanja morskih ekosustava.
Biologija i ekologija mora – Znanstvena istraga pod morem – ispod ljuske za 8. razred
U ovoj radionici učenici će kroz sekciju promatrati i analizirati organe odgovorne za regulaciju tjelesnih funkcija, osjetila, razmnožavanje i reakcije na podražaje. Koristeći stereomikroskop, učenici će detaljnije proučavati građu i prilagodbe organskih sustava, uspoređivati s drugim skupinama živog svijeta (npr. mekušcima, rakovima), te razmatrati njihovu srodnost i raznolikost. Radionica potiče aktivno učenje i kritičko razmišljanje te povezivanje teorijskih znanja s praktičnim iskustvom.
Preživi kao morski mutant za 7. razred
Radionica „Preživi kao morski mutant!“ osmišljena je kao problemska i kreativna aktivnost u kojoj učenici, radeći u skupinama, stvaraju vlastiti izmišljeni morski organizam – „mutanta“ – koji mora preživjeti u unaprijed zadanim uvjetima specifičnog morskog okoliša (npr. duboko more, slana jezera, koraljni greben). Korištenjem kartica s biološkim osobinama (prilagođene gradivu 7. razreda), učenici će sastavljati organizam prilagođen svojoj zoni.
Biologija i ekologija mora – Preživi kao morski mutant za 8. razred
Učenici će prepoznati kako morski organizmi reguliraju tjelesne funkcije, reagiraju na podražaje, razvijaju se i međusobno djeluju, istražujući njihovu raznolikost i evolucijsku povezanost. Kroz grupni rad, klasifikaciju i analizu reakcija na okolišne izazove, učenici će razvijati razumijevanje raznolikosti, srodnosti i prilagodbi morskih organizama, potičući pritom kreativnost, suradnju i primjenu znanja u novim situacijama.

